Thursday, April 16, 2009

PELBAGAI PERISTIWA

Assalamualaikum,

Minta maaf kerana agak lama tidak meng-update blog ini. Selain terlibat secara langsung dalam pelbagai aktiviti syarikat dan ABIM, terdapat beberapa peristiwa yang memerlukan perhatian dan pemikiran kita semua.


1. Perhimpunan UMNO. Dalam persekitaran politik yang tidak menentu ini UMNO mengadakan pemilihan dalam perhimpunannya kali. Walaupun Najib telah meminta agar dibariskan saf yang boleh menerajui negara, namun sayang seribu kali setelah dipilih pemimpin di dalam UMNO ini didapati barisan yang dipilih oleh perwakilan ini masih lagi kurang meyakinkan rakyat secara amnya. Masih lagi dikatakan dikaitkan dengan rasuah dan politik wang. Mungkinkah akan ada pendekatan-pendekatan baru? Kita nantikan.



2. PM Ke-6. Tahniah kita ucapkan pada Dato' Seri Najib Tun Razak yang telah dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke-6 pada 3 April lalu. Jalan yang berliku menanti. Kes yang dikaitkan dengan YAB PM juga sedikit sebanyak mencemar sedikit nama beliau dan Malaysia. Kita menanti apakah tindakan populis beliau seperti menarik balik larangan penerbitan dua akhbar parti politik dan pembebasan 13 orang tahanan ISA akan diteruskan dan diterjemahkan dalam pentadbirannya. Jika tidak, pesanan Tun Dr Mahathir bahawa rakyat akan membuat keputusan dalam PRU - 13 tahun 2012 atau 13 akan terjawab. Sama ada akan terus diperintah kerajaan BN atau PR yang akan menjadi pilihan.


3. Pilihanraya Kecil - Bukit Gantang, Bukit Selambau, Batang Ai. Nampakya sedikit retorik yang dicipta Najib untuk menambat hati pengundi di tiga PRK ini sedikit terencat apabila pengundi di dua bukit ini tetap setia kepada PR. Malah majoriti kemenangan bagi PR di kedua-dua bukit ini bertambah. Saya berkesempatan meninjau sendiri suasana PRK di Bukit Gantang dan melihat sendiri keghairahan para petugas parti dan pengundi menterjemahkan kuasa undi yang ada di tangan mereka. Pernah melihat naga dalam pilihanraya? Mungkin pernah. Tapi apa yang kami lihat lebih lagi. Sudahlah naga itu dinaikkan tinggi sekali sehingga melepasi bangunan 5 tingkat malah lambang sebuah parti diletakkan di atas naga itu. Mungkin bila saya sempat uploadkan gambarnya.


Zaihan Mahamud
Kajang

No comments: