Wednesday, August 12, 2009

H1N1 - SATU PANDANGAN

Assalamualaikum,
  • Masih saya ingat sewaktu bulan mei akhbar menyiarkan tentang jangkitan virus H1N1 ini di muka hadapan. Waktu itu penularan hanya membabitkan kes import dan tiada langsung kes tempatan. Tetapi setakat pandangan ini saya tulis, telah ada 44 kematian di negara kita akibat virus ini. Rakyat kebanyakan mulai cemas malah ada yang mula panik. Salah siapa? Tidak guna menuding jari. Salah kita semua.
  • Saya berpendapat rakyat kita ini mengambil mudah tentang virus ini. Dalam sains virus amat kompleks sifatnya. Ia boleh bermutasi dengan cepat. Ia boleh saja menjadi H1N2 atau H2N1 atau lain2. Dengan iklim persekitaran kita yang panas lembap ini, penularan H1N1 boleh berlaku dengan mudah. Cuma dengan sentuhan tangan, batuk dan bersin ia boleh merebak. Di pihak kita, mungkin sebab kita memandang remeh atas setiap simptom yang berlaku menyebabkan ada yang menyalahanggap ia sebagai hanya demam biasa.
  • Di peringkat doktor perubatan pula apa yang kita harapkan ialah supaya pengesanan penyakit ini dapat dibuat secepat mungkin. Dalam sesetengah kes kematian yang kita lihat, pesakit telahpun pergi menemui doktor berulang kali dalam jangka waktu yang lama dan telah diberikan beberapa jenis ubat, tetapi akhirnya gagal dan pesakit menemui ajalnya. Bagi pesakit diabetes, kencing manis, darah tinggi, asma atau yang diklasifikasikan sebagai berisiko tinggi, pastikan tahap penyakit anda dipantau dengan sempurna bagi mengurangkan komplikasi jangkitan ini.
  • Di pihak kementerian kesihatan dan ajensi berkaitan pula, saya amat berharap agar pihak berkaitan menjalankan kempen secara berterusan ke peringkat akar umbi. Sekolah dan pusat2 pengajian dinasihatkan memakai topeng pelindung agar wabak penularan ini terkawal. Keputusan penutupan sesebuah institusi perlulah sentiasa dipantau dengan tepat dan segera.
  • Kuarantin diri juga perlulah diamalkan oleh setiap individu. Jika anda mengalami simptom batuk, selsema dan sebagainya, kuarantinkan diri anda daripada masyarakat. Anda perlu tahu, jika simptom anda itu bukannya H1n1pun, tetapi kerana waktu itu imuniti tubuh anda agak lemah, anda akan agak mudah dijangkiti oleh H1N1. Mungkin mufti boleh bagi pandangan/fatwa jika anda mempunyai simptom ini jangan ke solat jumaat.
  • Sebagai umat Islam pula, kita dinasihatkan melakukan solat hajat agar dijauhi daripada wabak ini. Doa penghindar wabak / bala banyak yang telah dikirimkan oleh kawan2 sebelum ini. Terakhir sekali bagi pengamal herba dan ubatan alami saya juga menyarankan pengambilan Minyak Kelapa Dara sebagai makanan harian dan bagi pengidap H1N1 ini atas sifatnya yang Anti - Virus.
Sekian Wassalam.

No comments: