Monday, November 2, 2009

Penangkapan Dr MAZA

Akibat episod penangkapan Dr Mohd Asri Zainul Abidin ini, saya amat terkejut dan kesal. Saya yakin sebenarnya ia boleh ditangani dengan lebih berhemah. Beliau seorang bekas Mufti dan ahli Majlis Fatwa Kebangsaan. Sungguhpun jika sekiranya beliau tidak mempunyai tauliah untuk mengajar di negeri Selangor, kita difahamkan yang beliau memberi ceramah di sebuah rumah persendirian. Adakah JAIS dan pihak polis boleh atau berhak melakukan tangkapan tersebut.
Saya juga difahamkan terdapat 10 buah kereta polis yang mengiringi petugas JAIS ketika itu. Untuk apa? Provokasi sebegitu memburukkan lagi suasana. Jika benar ia adalah aduan daripada jiran-jiran kerana kesesakan dan tiada permit, bukankah polis sepatutnya bertindak menyuraikan majlis sahaja. Lebih malang lagi, selepas diminta Dr Maza untuk hadir di Mahkamah Syariah Gombak keesokan paginya, JAIS gagal mengemukakan pertuduhan segera terhadap Dr Maza setelah kekecohan akibat penangkapan malam sebelumnya.
Timbul persoalan. Bukankah JAIS di bawah kuasa kerajaan negeri yang sekarang diterajui Pakatan Rakyat? Jadi sepatutnya pendekatan yang lebih berhati-hati perlu dilakukan. Siapakah yang memberi arahan? Adakah tangan-tangan ghaib yang mencampuri urusan JAIS ini? Banyak sungguh khabar angin dan cerita-cerita di sebaliknya. Timbul pula kisah YADIM di sebaliknya. Akibat penolakan Dr MAZA menjadi YDPnya dan isu audit akaun YADIM. Macam2 hal pulak.
Justeru itu, saya nasihatkan mana2 pihak yang telah menimbulkan kekalutan ini, terutamanya pihak JAIS mengambil langkah yang sewajarnya untuk menjernihkan suasana. Sudahlah umat Islam di negara kita ini sudah berpecah belah akibat pahaman politik masing2, tindakan sebegini ini boleh memburukkan lagi suasana yang sudah sememangnya buruk. Segeralah bertindak...
Zaihan Mahamud
YDP Abim WP

No comments: