Friday, April 4, 2008

ALAHAI "GEERT WILDERS DAN FITNA" NYA

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Dunia dikejutkan lagi dengan tayangan FITNA yang telah diterbitkan oleh seorang Ahli Parlimen Belanda Geert Wilders. Walaupun telah beberapa kali peristiwa seperti ini dilakukan oleh pihak yang mahu mengeruhkan imej Islam, tindakan ini selalunya pasti menimbulkan impak yang dahsyat. Impak yang bukan sahaja berlaku terhadap negara seperti Denmark, malah individu seperti Salman Rushdie, Taslima Nasrin dan sebagainya.


Kesan selepas ini akan mula menular. Negara-negara Islam telah mula membuat bantahan demi bantahan atas penyiaran filem ini. Walaupun kerajaan Belanda telah membuat penafian dan menjauhkan diri dari mengaitkan kerajaan negara Belanda dengan filem ini, namun tiada tindakan yang diambil terhadap Wilders, jika adapun hanya sekadar melepaskan batuk di tangga dan ini sudah pasti tidak memuaskan hati umat Islam di seluruh dunia.

Namun kadang-kadang musibah yang melanda ada pelbagai hikmahnya. Lihat sahaja selepas peristiwa "9 11". Minat manusia untuk mendalami ajaran Islam berkembang tanpa diduga, menjadikan Islam sebagai Ugama yang kini menjadi ugama terbesar di dunia mengatasi Kristian Katolik dalam bancian 2007. (Umat Islam masih No 2 teramai jika Katolik dicampur dengan Protestan)

Cuba kita lihat pula firman Allah di dalam Al-Quran yang bermaksud, “Orang-orang kafir itu membuat tipu daya, dan Allah membalas tipu daya mereka itu. Dan Allah sebaik-baik pembalas tipu daya.” (QS. Ali ‘Imran:54)

Lihatlah hikmah yang berlaku. Melalui sumber di Belanda, perpustakaan di Belanda dalam beberapa minggu lalu menyaksikan kunjungan yang luar biasa banyaknya terhadap terbitan mengenai Islam di Amsterdam. Orang-orang Belanda membeli dalam jumlah besar mushaf-mushaf elektronik yang diterjemahkan ke dalam bahasa Belanda, sehingga hampir habis di pasar dalam dua hari yang lalu. Malah ditambah pula dengan satu khabar yang 3 orang telah memeluk Islam dalam seminggu ini.
Benarlah Islam itu tetap tinggi di sisi Allah walaupun umatnya sentiasa ditindas, terpinggir, lemah serba serbi, miskin harta dan sebagainya. Pujangga Iqbal pernah menuturkan yang "Islam Spread Despite of The Muslims".
Kita terkilan tapi hikmahnya tetap Allah tunjukkan. Sebagai umat Islam yang prihatin, jika boleh ambil sedikit bahagian untuk terlibat. Begitu banyak barangan keluaran Belanda yang berada di pasaran. Jika kita masing-masing mengambil bahagian hendak tak hendak pasti kesannya akan dapat dirasai oleh kerajaan dan individu2 ini untuk lebih berhati-hati terhadap sebarang unsur yang boleh memarakkan kebencian terhadap agama Islam.
Saya senaraikan serba sedikit barangan keluaran Belanda. Sumber diperolehi dari PPIM.

BOIKOT-PRODUK DARI BELANDA/DUTCH

1. Dutch Lady - Susu
2. Ferrero Roche - Coklat
3. Wall's - Ais Krim
4. Ing -Insurans
5. Planta -Magerin
6. Lady's Choice -Magerin
7. Lipton -Teh
8. Shell -Minyak
9. Knorr -Perisa Makanan
10. Dove -Mandian
11. Sunlight -Magerin/Pencuci Pinggan
12. Radiant -Deodoran
13. Rexona -Deodoran
14. Ponds -Produk Kecantikan
15. Kieldsens -Coklat
16. Slimfast -Produk Pelangsing
17. Lego -Kismis
18. Philips -Barangan Elektrik
19. Duyvis -Makanan Ringan
20. Gouda -Keju
21. Robin -Pencuci Lantai/Pakaian
22. Ariel -Pencuci Lantai/Pakaian
23. Omo -Pencuci Lantai/Pakaian
24. Labello -Lip Balm
25. Pickwick -Teh
26. Venz -Mentega Coklat
27. Kinder Bueno -Coklat
28. Unilever -Syarikat
29. Sunsilk -Shampoo
30. Fair & Lovely -Produk Kecantikan
31. Lux -Mandian
32. Vaseline -Lip Balm
33. Cif -Pencuci Lantai
34. Surf -Pencuci Kain
35. Wishbone -Pencuci Kain
36. Doriana - Keju Krim
37. Bertolli -Minyak Masak
38. Clear -Shampoo
39. Breeze -Pencuci Kain
40. Sun -Pencuci Kain

Jangan lupa selain buat bajet barangan yang hendak dibeli sebelum keluar rumah membeli belah, bawa juga senarai barangan ini.
Wassalam.

No comments: