Tuesday, April 22, 2008

Kemiskinan Tak Kenal Rupa, Bangsa, Agama

Dua tiga hari ini selepas sibuk menghadiri dua tiga mesyuarat agung yang disertai saya sempat membelek dua tiga akhbar arus perdana. Sudah tentu yang agak adil dan neutral liputannya jadi pilihan. Akhbar berbahasa Inggeris yang menjadi pilihan sudah tentu The Star, The Sun dan akhbar melayu sudah pastinya Sinar selain akhbar online di internet yang lebih meluas dan adil sifatnya.

Saya tertarik dengan 2 tiga kisah kemiskinan yang dipaparkan. Yang pertama di Seremban, 6 orang adik beradik kaum cina yang ditinggalkan oleh ibu bapa mereka akibat kesempitan hidup. Keluarga besar yang mempunyai 16 adik beradik telah berpisah dengan 10 yang lain kerana bapanya tidak mampu menjaga mereka. Abang yang sulung baru berusia 18 tahun, Toh Chee How cuba untuk menyara adik2nya, namun apakan daya beliau juga baru berhenti kerja setelah ibu bapa mereka meninggalkan rumah.

Bagai sudah jatuh ditimpa tangga rumah yang mereka diami kini hasil ehsan jiran pula akan dirobohkan kerana terletak dalam laluan projek lebuhraya baru Kajang Seremban. Kini Wakil MCA Seremban sedang cuba membantu mereka.

Kisah kedua, di Klang, PKR sibuk membantu sebuah keluarga ibu tunggal anak tiga yang terpaksa tinggal di dalam kawasan tokong cina akibat kesempitan hidup dan tiada tempat berteduh sebelum ini. Mereka kini telah mengusahakan bantuan dengan memindahkan keluarga berkenaan dan kini tinggal di tempat yang lebih elok dan sesuai.

Kisah ketiga, Yeap Jia Hui budak berumur 10 tahun yang tinggal berseorangan selama 2 tahun di sebuah flat yang penuh dengan sampah sarap kerana ditinggalkan oleh ibunya yang pergi bekerja di sebuah tempat lain. Beliau diberikan kad ATM oleh ibunya agar beliau dapat mengeluarkan wang sekiranya memerlukan. Kisah ini terbongkar setelah sudah beberapa lama ibunya tidak memasukkan wang ke akaunnya menyebabkan beliau terpaksa meminta bantuan jran-jirannya.
Memang benarlah kata-kata Saidina Ali. Jika kemiskinan itu satu makhluk, sudah pasti akan kubunuhnya. Kerana kemiskinan itu boleh membawa kepada kekufuran. Fikirkanlah.....Harap-harapnya dengan kesedaran politik ketika ini, Malaysia boleh menuju ke arah negara yanuk semuag ditadbir dengan lebih baik. Bak Mahatma Ghandi - Dunia ini cukup untuk semua orang tetapi tidak akan cukup untuk seorang yang tamak.
Kajang 8.00 pm
22/4/08
Hari Bumi Sedunia

No comments: