Sunday, September 7, 2008

RAMADHAN TIBA, AL FATIHAH

Assalamualaikum,

Ramadhan sudah hampir seminggu berlalu pergi. Rasa rindu menunggu ketibaan bulan latihan ini menuntut kita untuk bersama meningkatkan penguasaan dalam ilmu dan amal. Moga ibadah kita ini diterima dan dimasukkan dalam amalan soleh yang dikira dalam buku amalan kita.

Setelah hampir 2 minggu setelah Muktamar ABIM Pusat di Paroi berita kemenangan Dato' Seri Anwar Ibrahim dalam pilihanraya Permatang Pauh dengan majoriti yang lebih banyak menghiasi dada-dada akhbar saban hari. Pelbagai pendapat politikus, pemerhati, peminat, rakyat jelata terus menghiasi sampai tiada penyudahnya. Diharap dengan kemasukan semula DSAI ke dalam Dewan Rakyat berjaya membawa mutu perdebatan dan pertanggungjawaban yang lebih baik di dalam parlimen kita. 16 September 2008? Kita tunggu dan lihat sahaja bagaimana kesudahannya.

Hari Khamis 4 September 2008 selesai sahur, SMS telefon bimbit isteri saya yang sedang bersiap-siap hendak ke tempat kerja berbunyi. Al Fatihah. Sahabat rapat beliau, juga bagi seluruh Abim Daerah Titiwangsa, KBM-UPM, PKPIM-ITM iaitu Saudari Sharifah Zalina yang sekian lama menderita penyakit akibat kencing manis telah pulang ke rahmatullah di rumahnya di Cabang Tiga, Kuala Terengganu, Terengganu. Pergi dalam umur baru menjangkau 33 tahun. Sangat muda tetapi hidupnya sarat dengan segala macam cerita duka nestapa. Semoga rohnya ditempatkan dalam golongan hamba-hamba yang bertaqwa dan mendapat tempat yang istimewa di sisi ALLAH SWT. Buat sahabat di Terengganu yang berkelapangan, ziarahlah ibu beliau jika boleh kerana waktu Ramadhan yang lepas bapanya telah pulang ke rahmatullah mendahuluinya.
Zaihan Mahamud
7 Ramadhan 1429
1208 am

No comments: