Tuesday, June 30, 2009

MOTORSIKAL TERHEBAT SEPANJANG ZAMAN - BHGN 1

ASSALAMUALAIKUM,

Apahal cerita motor pulak ni? Dunia sibuk bercerita tentang kisah Michael Jackson meninggal dunia (atau Mikaeel?), tunjuk perasaan di Iran, nahas kapal terbang Airbus di Brazil dan Yemen, Influenza A H1N1 (selsema babi?), hebatnya Transformers di pawagam, kemenangan Brazil di Piala Konfederasi dan macam-macam berita lain di peringkat antarabangsa. Di tanah air pula kita sibuk dengan berita selain H1n1, Manek Urai, Debat jadi atau tidak, kes liwat Anwar-Saiful, akta penukaran agama yang disuruh dikaji dahulu oleh Majlis Raja-raja, kematian terbaru pelatih PLKN dan segala macam berita lain.

Ada antara cerita di atas yang akan saya sentuh lebih lanjut dalam tulisan saya kemudian hari. Tapi hari ini saya ingin nukilkan tentang motorsikal terhebat sepanjang zaman. Saya berkesempatan menonton sebuah rancangan Discoveries sambil menelaah buku kerana tidak mengantuk. Saya tidak ingat susunannya motorsikal terhebat ini. Tapi dari no 10 hingga 2 dibariskan motor yang sudah tentu mengancam enjinnya malah cantik rupa bentuknya. Geram dibuatnya.

Antara yang dibariskan ialah Harley Davidson, Honda CBR 750, Ducati 916, Cagiva, Norton, Triumph, Y2k. Honda CBR 750 misalnya adalah motorsikal jenis superbike yang paling berjaya dalam sejarah perlumbaan motor. Triumph pula dikenali setelah menjadi tunggangan Charles Bronson dalam sebuah filem Hollywood. Begitu juga dengan Harley Davidson yang menjadi tunggangan dalam sebuah filem sains fiksyen. Y2k pula adalah antara motorsikal yang paling laju pernah dibuat. Tidaklah menghairankan kerana enjinnya adalah sebenarnya diubahsuai daripada enjin helikopter. Kelajuannya mencecah 250 batu sejam. Ducati 916 adalah yg terhebat dalam perlumbaan kelasnya.
Jadi motor manakah yang berada di tangga pertama? Tunggu bahagian kedua, saya akan sebutkan. Ramai yang akan terperanjat? Mengapa? Apa relevannya perumpamaan keputusan ini dengan kita? Tunggu ya!
Zaihan Mahamud
7.15 pm
Kajang

No comments: