Tuesday, July 7, 2009

MOTORSIKAL TERHEBAT SEPANJANG ZAMAN - BHGN2

ASSALAMUALAIKUM,

Haaa ini dia motorsikal terhebat sepanjang zaman. Jangan terkejut ya. HONDA CUB!!! Ya Honda Cub. Yang dulu-dulu orang kita kata motor cub lampu bulat 2. Di kampung-kampung para petani buat angkut beras seguni. Segala macam yang diangkutnya. Ada beberapa faktor yang menjadikannya sebagai yang terhebat sepanjang zaman.
1. Honda cub mencipta fenomena sekitar tahun 60 an. Dengan pengeluaran motosikal ini, segala stigma tentang motor iaitu susah dibawa, mahal dan sebagainya hilang. Lelaki, perempuan dan remaja boleh memilikinya tanpa berfikir panjang dan menyesakkan poket. Bukan setakat di negara kita, malah seluruh dunia termasuk Amerika dan Eropah dilanda kegilaan Honda Cub ini.
2. Keupayaannya mengangkut beban yang besar benar2 mengkagumkan. Tengok ajalah waktu kecil2 dulu datuk ana angkat, guni beras, gula, padi macam2. Steady aja.
3. Minyak enjinnya tahan lasak. Dalam satu ujian minyak enjinya telah dikeringkan. Lalu diganti dengan minyak masak yang telah digunakan. Makin laju nampaknya.
4. Cilok2 di celah kereta memanglah hebat. Satu ujian ekstrim telah dilakukan. Motor ini dijatuhkan dari bangunan setinggi 25 meter. Memanglah bengkok rim tayar dibuatnya, tapi menakjubkan. Ia masih berfungsi dengan baik.
Itulah antara sebabnya mengapa Honda Cub ini dipilih oleh peminat motor sebagai motor terhebat sepanjang zaman.
Apa tamsilannya kepada kita semua selaku pendakwah. Saya akan ulas dalam tulisan saya yang seterusnya. Adios. Wassalam.
Zaihan Mahamud.

No comments: