Friday, July 25, 2008

Hujankah, Ributkah atau Taufan?

Assalaamualaikum,

Politik

Kalut makin kalut. Setelah hampir sebulan kes Liwatgate II ini berlangsung tanda-tanda ia akan surut semakin jauh. Terbaru, blogger RPK pula menyatakan ada seorang kawan pihak yang menuduh mengaku telah bersama yang menuduh ke rumah seorang pemimpin tertinggi negara khusus membincangkan perkara2 yang perlu untuk dilakukan dan direka dalam kes liwat ini. Entahlah.. kalau benar begini agaknya, konspirasi ini memanglah untuk menghalang seseorang menjadi pemimpin tertinggi negara.

Kita memerhati juga muzakarah yang sedang rancak diadakan oleh sebuah parti pemerintah dengan salah satu parti utama pembangkang. Kita memang mengalu-alukan sebarang bentuk muzakarah atau perbincangan yang boleh menambahbaik kesejahteraan hidup umat Islam dan melayu khususnya dan masyarakat Malaysia amnya. Cuma janganlah hendaknya bermuzakarah bersetuju di sebelah sini tapi bergaduh dan berbalah jadinya di sebelah sana. Agaknya bila nak habis Tsunami politik ini dan ombak-ombak susulannya.

Ekonomi

Ini pun kalut juga. Setelah Debat Bersejarah tempoh hari, memang benar telahan rakyat kebanyakan yang Menteri Penerangan tak akan letak jawatan. Tapi yang makin membimbangkan EPU telah menurunkan kadar peningkatan ekonomi negara kepada 4.6% dari yang dijangka sebelum ini iaitu 5.5%. Malah besar kemungkinan kadar inflasi negara akan meningkat ke tahap 7% dalam dua tiga bulan akan datang. Nampaknya kenalah kita tingkatkan tahap usaha kita untuk memastikan ekonomi umat sentiasa terbela dan meningkat.

Muktamar

Macam2 cakap dan pelbagai perkara yang berlaku ini, kenalah juga kita ke Muktamar Kebangsaan ABIM PUSAT yang tahun ini akan berlangsung di Pusat dakwah Paroi, Negeri Sembilan pada 15 - 17 Ogos 2008 ini. Tajuk Memperkasa Umat yang dipilih kali ini sangat cocok dengan segala perkembangan mutakhir yang sedang berlaku di sekitar kita. Muktamar yang membuka ruang muhasabah, diskusi dan mengolah semula perjalanan dakwah kita di muka bumi ini. Hadirlah beramai-ramai. Insya-Allah moga diterima amalan dakwah kita ini di akhirat kelak.

Zaihan Mahamud
Kajang 7.00 am
26 Julai 2008

No comments: