Monday, May 11, 2009

Mahkamah Tinggi isytihar Nizar Menteri Besar Perak yang sah

Berita Tergempar sebentar tadi.
Dipetik daripada Berita Harian dan The Star.
Kuala Lumpur: Mahkamah Tinggi di sini mengisytiharkan Datuk Seri Ir. Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar yang sah, bukannya Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.
Keputusan itu dibacakan Hakim Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Tugas-tugas Khas), Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim, di sini, sebentar tadi.
Nizar sebelum ini mengemukakan semakan kehakiman untuk mendapatkan perisytiharan mahkamah bahawa beliau masih Menteri Besar yang sah.
Bagaimanapun, keputusan itu masih belum muktamad kerana pihak yang kalah boleh mengemukakan rayuan di Mahkamah Rayuan.
Nizar memfailkan semakan kehakiman itu pada 13 Februari lalu, memohon perintah injunksi bagi menghalang Zambry, yang dilantik Menteri Besar pada 6 Februari lalu, atau ejennya daripada menjalankan tugas sebagai Menteri Besar.
Nizar juga memohon perintah supaya Zambry memberikan tunjuk sebab sebagaimana dan mengikut dasar atau kuasa apa beliau berhak memegang jawatan itu. Beliau turut meminta perisytiharan mahkamah, Zambry bukanlah Menteri Besar Perak dan tidak berhak menjwat jawatan itu.
Selain itu, Nizar juga memohon mendapatkan takrif mengenai perkara 16 (6) Undang -undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak (UTKP) sama ada jawatan Menteri Besar boleh dikosongkan.
Pada 6 Februari lalu, Zambry mengambil alih pucuk pimpinan negeri Perak selepas BN mendapat sokongan 31 Adun berbanding hanya 28 bagi PR. - sumber
Nampaknya akan berpilihanraya lagilah di negeri Perak. Dengarnya Ir. Nizar sudah dalam perjalanan mengadap Paduka Sri Sultan Perak untuk memohon pembubaran DUN.

No comments: