Tuesday, May 19, 2009

SELAMAT HARI GURU

Assalamualaikum,
Guru adalah satu perkataan yang sangat mulia. Dikenali juga dengan cikgu, ustaz, ustazah, sifu, master malah saya rasa perlu dimasukkan juga pensyarah, tutor (mungkin) atau yang sewaktu dengannya. Nabi Muhammad saw tentang keperluan untuk menuntut ilmu sangat penting sehingga baginda pernah bersabda tentang kepentingannya seperti dalam hadis menuntut ilmu hingga ke negeri China dan menuntut ilmu dari buaian ke liang lahad.
Dan siapakah yang dipertanggungjawabkan untuk menyebarkan ilmu. Memanglah secara amnya semua kita tapi tak lain tak bukan mereka yang dikhaskan dan diamanahkan ialah para guru ini. Jerih perih mereka dalam menyumbang kepada pembangunan negara dan dunia perlulah diakui dan diiktiraf. Tidak kira siapa kita di bumi ini, pasti akan ada secoret kenangan kita dengan manusia yang bernama guru ini.
Justeru itu, saya menganggap yang profesion yang semulia ini perlulah diletakkan di tempat yang sewajarnya. Berbanding dengan pensyarah yang memang dipanding dalam kedudukan yang agak tinggi di kalangan pelajarnya, kita tidak mahu masyarakat hanya memandang profesion ini sebagai profesion yang terakhir boleh dipilih bagi menjamin pekerjaan.
Saya ingin mengambil contoh bagaimana negara Korea Selatan menaikkan kualiti universiti di negara mereka. Mereka hanya akan menghantar pelajar ke luar negara untuk menuntu ilmu dalam bidang yang khusus yang tidak dikuasai oleh mereka lagi. Semua pelajar cemerlang di peringkat menengah akan dipastikan menuntut di universiti kebangsaan mereka. Dengan ini bukan sahaja mereka tetap cemerlang malah dengan secara tidak langsung menaikkan kecemerlangan universiti mereka.
Dalam bidang perguruan pula, saya ambil contoh negara jiran kita Singapura yang meletakkan profesion perguruan di dalam skim perkhidmatan yang khas dengan tawaran gaji yang lumayan dan hebat menyebabkan " the best brains" juga akan berminat untuk menjadi seorang guru yang berperanan besar dalam pembangunan anak bangsa. Fikirkan.....
Zaihan Mahamud

No comments: